AARHUS STIFTSTIDENDE

TV2 ØSTJYLLAND

TV2 NORD

BØRSEN

'Men når vi arbejder med kunst, er det andre centre i hjernen, der aktiveres. Det kan forhåbentlig også opfordre de kreative dele af medarbejdernes hjerner til at bruge strategien, som vi gerne vil have, at de bruger den, nemlig fuldstændig lavpraktisk i hverdagen,'

- Lise Agerley, Alka

Lise Vestergård er kunstnerstrateg. Hun arbejder med nudging via visuel kommunikation og tror på, at virksomhedens strategi kan komme helt ind under huden på medarbejderne ved hjælp af visuel oversættelse af blandt andet visionen. Hun er uddannet fra Designskolen Kolding og har blandt andet arbejdet med et projekt hos Alka.

Her forsøger man fortløbende at forenkle diverse processer og procedurer i organisationen, og i forbindelse med et konkret forenklingsprojekt i Alka arbejdede Lise Vestergaard sammen med ledergruppen om at skabe et billede, som illustrere budskabet Creativity drives simplicity. 'Det var vigtigt for dem at illustrere, at døren altid står åben til direktionsgangen, og at der altid er plads til de skøre idéer', forklarer hun.

Billedet, der måler to gange tre meter, hænger i dag i kantinen.

'I og med at det er centralt placeret, har men et mindmap, som står åbent til dialog. Det er ikke en løftet pegefinger, men noget som inviterer til en smalltalk i kantinen,' forklarer Lise Vestergaard.

>> Ved at omsætte strategiarbejdet til billedkunst og symboler får direktionen mulighed for at give medarbejderen små kærlige skub i hverdagen for at få dem til at gå i samme retning, tilføjer hun.

'Det er en måde at synliggøre virksomhedens dna, uden at værdierne ender som popsmarte ord og tomme floskler. Nudging gør, at medarbejderne tager strategien til sig uden at tænke så meget over det. Dermed opnår ledelsen den forandring, den vil', siger Lise Vestergaard.

For ledelsen i Alka var kunstværket, en ny måde at udtrykke strategien på, som hele tiden kan minde ledese og medarbejdere om, hvad det er, den handler om forklarer Alkas kommunikationschef, Lise Agerley.

'Selvfølgelig prøver vi også på alle andre måder at synliggøre vores strategi i hverdagen, men at have et fysisk produkt, man kan referere til, er med til at nudge en adfærd. Det er en fysisk reminder, der symboliserer vores strategi og de ting, vi arbejder med, forklarer Lise Agerley.

Hun tilføjer at ledelsen sædvanligvis griber opgaven temmelig traditionelt an, når nye strategier skal præsenteres.

'Men når vi arbejder med kunst, er det andre centre i hjernen, der aktiveres. Det kan forhåbentlig også opfordre de kreative dele af medarbejdernes hjerner til at bruge strategien, som vi gerne vil have, at de bruger den, nemlig fuldstændig lavpraktisk i hverdagen,' tilføjer hun.

pily@borsen.dk

EN SNAK OM DET SELVSTÆNDIGE ERHVERV

Med statsminister Lars Løkke Rasmussen