Skab gode vaner og overskud. 7 principper til vaneændring.


Mennesket er født med en trang til at skabe, med en naturlig intelligens, venlighed og åbenhed. Dog oplever vi med tiden, at vi tilegner os uvaner, som blokerer for det vi egentlig ønsker os af livet. Og det er de uhensigtsmæssige vaner, som er gode at få ryddet op i - hvis vi ønsker udvikling. Hvorfor vi ofte er tilbøjelige til at forsætte en uvane - er alene fordi den skaber tryghed.

7 principper til vaneændring

Så hvordan bryder du en dårlig vane? Her får du de syv vigtigste principper som succesfulde mennesker bruger til at skabe vaneændringer. 1. Start småt Start i det små. Det skaber bedre forudsætninger for succes at starte med små sejre, som er forudsætningen for vaneændringer, motivation og varige resultater. Om du ønsker at komme i bedre form eller udvikle din kreativitet, skal du først vælge en motionsform/et kreativt felt, som er god og sjov for dig, så bliver det nemmere. Dernæst, sæt et realistisk delmål.

2. Vær konkret Det handler om at lave specifikke planer. Sæt tid af i kalenderen til din nye vane. Vælg en dag i ugen, som er den dag du vil løbe eller være kreativ. 3. Gentagelse For hver gang du gentager en ny handling - jo tættere er du på, at det er blevet din nye vane. Hvor mange gange du skal gøre en ny handling - før det bliver en ny vane, afhænger af din motivation og af din personlighed. 4. Se dig selv i den nye situation Visualisering bruges ofte i elitesport til at fremme resultater og kan med stor fordel også bruges til at ændre en vane. Se dig selv i den nye situation, hvad gør du, og hvordan har du det i den nye vane - se det som om, at det allerede er sket. Mærk samtidig hvilken følelse, det bringer dig: glæde, begejstring, energi - andet. Visualisér herefter processen til målet. 5. Erstat den gamle vane med en ny Hvis du bare fjerner en vane, vil der være et tomrum tilbage - og det skal fyldes ud af en ny aktivitet. Vil du stoppe med at åbne din mailboks som det første om morgenen, fordi det er ineffektivt, så beslut dig for, hvad du vil gøre i stedet. 6. Få en allieret Der er større chance for succes, hvis du får en allieret / en sparringspartner du forpligter dig til, og som du evt. kan udføre/ændre vanen med. Det kan være en løbemakker, man mødes fast med eller en ven, kollega eller rådgiver. Din sparringspartner er den person, du viser tillid til, og som skal hjælpe dig med at holde dig op på din nye adfærd. 7. Motivation Frem for alt - kend din motivation, og vid hvad den er drevet af! Din motivation skal være stærk nok til at du forpligter dig - 120%. Så - hånden på hjertet, er dette en vane du ønsker at ændre, fordi du mener, det er det, andre ønsker af dig... eller er dette noget, du gør for at blive et bedre, gladere og mere kreativt menneske?

Smid de dårlige vaner og find glæden i de nye - det smitter af - også på dine omgivelser!

God fornøjelse!

Lise Vestergaard Billedkunstner, facilitator og idéudvikler

Featured Posts
Indlæg kommer snart
Bliv hængende...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square